Motorcykelns
historia kan spåras tillbaka till Frankrike och 1860-talet då
smeden Pierre Michaux, vilken var den förste som tillverkade cyklar
med pedaler, även lyckades göra en ångdriven cykel år 1867. Året
därpå, på andra sidan Atlanten, lyckades även amerikanen
Sylverster H. Roper of Roxbury att konstruera något liknande,
nämligen en dubbelcylindrig ångvelociped.
Den
första petroleum-drivna motorcykeln tillverkades i Tyskland år 1885
av Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach och fick namnet Reitwagen.
Dock
skulle det dröja ytterligare några år innan de första
motorcyklarna började tillverkas kommersiellt. Den första
motorcykeln som kunde köpas av allmänheten var Hildebrand &
Wolfmüller, vilken fanns ute till försäljning i München år 1894.
Motorcykeln vägde runt 50 kg och hade en toppfart på 45 km/h.
En
av de första tillverkarna som började med massproduktion av
motorcyklar var Indian Motorcycle Manufacturing Company. År 1901
började företaget producera en av sina mest kända motorcyklar
”Indian Single”, som redan under andra året nådde en produktion
på över 500. Efter dryga tio år låg produktionen på över 30 000
cyklar per år.
Under
tiden fram till första världskriget gick motorcyklar från att vara
cyklar med motorer till att bli fordon med egen teknologi och
utformning.
Under
mellankrigstiden gick utvecklingen på motorcykelområdet i rask takt
och allt fler tillverkare började etablera sig på marknaden. I
Storbritannien fanns det på 1930-talet över 80 olika tillverkare av
motorcyklar.
Efter
andra världskriget kom en annan nation att bli ledande i
produktionen av motorcyklar, nämligen Japan. Suzuki, Yamaha och
Kawasaki började samtliga att tillverka motorcyklar under 1950-talet
och började så småningom konkurrera ut framför allt de många
västeuropeiska tillverkarna.
Idag
dominerar japanska motorcyklar världsmarknaden, även om märken som
tyska BMW och kanske framför allt amerikanska Harley Davidson
fortfarande är populära hos många mc-förare.
|
Amerikanska motorcyklar märke Harley-Davidson |
|
När kriget var slut 1945 samlades alla fordon |
|
Engelsk motorcykelordonans |
|
Engelska flyglottor |
|
Italiensk trike |
|
Ryska motorcyklar |
|
Svenska soldater övar med gasmasker på |
|
Tyska soldater |
|
Tyskarna tillverkade stora mängder motorcyklar |
|
Tyska motorcykel tillverkare var: NSU, BMW och Zundapp |
|
BMW gjorde en motorcykel som kunde komma fram i snö |
|
En fantasi tysk motorcykel |
|
NSU tillverkade en banddriven motorcykel |
|
Amerikanska fallskärmsjägare monterar ihop en special motorcykel |
|
Motorcykeln kom i en liten låda och skickades ner i fallskärm |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar