Amerikanska flygplan
|
Bell XP-77 |
|
Curtis Kittyhawk 87 a |
|
Buffalo F2 a |
|
Corsair FG 1D |
|
Grumman Hellcat F6 - F3 |
|
Överflygning över slagskeppet Missouri |
|
Mustang |
|
P 39 Aircobra |
|
P 40 Warhawk |
|
Thunderboalt P 47 |
|
Vought F 4U Corsair |
Stridsflygplanens
utveckling
Under andra
världskriget fanns
speciella flygplan för att skjuta ner fientliga bombplan och
eskortflygplan, flyga på natten, eskortera bombplan och anfalla
markmål. I dagsläget finns i princip endast två typer av
stridsflygplan, en mindre variant som utgör ryggraden i de flesta
länders flygflotta, och en större variant för uppdrag som kräver
extremt långa flygningar. Större stridsflygplan kan i dag utföra
bombfällningsuppdrag, och bära lika stor last som andra
världskrigets bombplan.
1939–1945
Vid
andra världskrigets utbrott blev jaktflygplanen extremt viktiga.
Luftherraväldet
hade blivit ett
betydelsefullt
sätt att snabbt erövra ny mark,
då främst Tysklands blixtkrig.
Tyska Luftwaffes
oförmåga
att besegra det brittiska Royal
Air Force vid slaget
om Storbritannien ledde
till att en invasion av de brittiska öarna blev omöjlig.
Messerschmitt utvecklade
det första jetdrivna jaktplanet, Me
262,
vilket visade sig vara betydligt snabbare än konventionella
jaktplan. I händerna på en skicklig pilot, som utnyttjade sitt
hastighetsövertag, blev dessa flygplan i princip oövervinnliga. För
få exemplar tillverkades dock för att ha någon strategisk inverkan
på kriget, och det rådde även en ständig bränslebrist i Tyskland
under krigets slutskede, vilket ledde till att de flesta av jetplanen
förstördes på marken. Vidare insisterade Hitler på
att jetplanen skulle användas som bombplan i stället, vilket gjorde
att de tappade sitt fartövertag. I vilket fall som helst visade
Tysklands jetplan att jetmotorn
var
framtidens drivsystem för jaktplan. Storbritannien hade snart byggt
sin Gloster
Meteor,
och vid krigsslutet hade så gott som all forskning på
kolvmotordrift lagts ner.
Från
Wikipedia
Engelska flygplan
|
Boulton Dafiant |
|
Gloster Meteor |
|
Hawker Tempest |
|
Kittyhawk |
|
Hurricane |
|
Spitfire
Franska flygplan
|
|
Morane Saulnier |
|
Devoitine D |
|
Morane Saulnier MS |
|
Potez 63 |
Italienska flygplan
|
Ambrosini Sai 207 |
|
Caproni Caprini CC |
|
Fiat G 55 |
|
Macchi C 205 |
|
Savoia Marchetti SM |
|
Veltro
|
Japanska flygplan
|
Mitsubishi J2 M |
|
Geta 3 |
|
Kawasaki K161 |
|
Mitsubishi Zero |
|
Mitsubishi A5 M |
|
Nakajima Ki 44 |
|
Nakajima Ki 43 |
|
Utflygning mot Pearl Harbour |
|
Shinden |
|
Yokoshuka E
|
Sovjetiska flygplan
|
Iran 43 |
|
Iljushin Stormovik II-2 |
|
Lavochkin La 5 - La 7 |
|
Mig 1 |
|
Mig 9 |
|
Polikarpov |
|
Yak 1 |
|
Yakolvlev Yak 9 |
Tyska flygplan
|
Messerschmidt 109 |
|
Focke-Wulf FW 190 |
|
Focke - Wulf 190 |
|
Focke-Wulf |
|
Heinkel He 100 |
|
Heinkel He 112 |
|
Junker Ju 87 Stuka |
|
Messerschmidt 109 |
|
Messerschmidt Me 262 |
|
Stukas |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar